Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów postanowił stanąć w obronie klientów Biedronki. Flagowa sieć dyskontów tej popularnej sieci sklepów została ukarana za praktyki wprowadzające w błąd podczas grudniowej akcji „Magia Rabatów”.
Biedronka. Vouchery na zakupy w wysokości 150 zł po decyzji UOKiK
Decyzja UOKiK to zwycięstwo konsumentów, ale także przestroga dla firm, które nie traktują pełnej uczciwości jako priorytetu. Regulator przyjrzał się promocjom w sieci sklepów Biedronka i na podstawie analiz podjął ważną dla klientów decyzję.
Promocja „Magia Rabatów” prowadzona w dniach 1-3 grudnia 2022 roku miała zachęcić klientów do zakupu książek i zabawek, oferując vouchery o wartości połowy wydanej kwoty. Jednak, jak ujawnił UOKiK, Biedronka nie poinformowała jasno, że część produktów z tych kategorii była wykluczona z promocji.
I tak na przykład – jak wynika z komunikatu urzędu – informacja o części artykułów, które nie wchodziły w zakres promocji (to między innymi chemia gospodarcza, kosmetyki, środki czystości czy odświeżacze powietrza) była przedstawiana klientom, ale dopiero po dokonaniu zakupów.
Reklamy w sklepach nie zawierały dokładnych list wyłączonych artykułów, a regulamin nie był łatwo dostępny dla konsumentów przed zakupem. W odpowiedzi na skargi konsumentów, prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył na Jeronimo Martins Polska, właściciela Biedronki, obowiązek zrekompensowania poszkodowanych klientów.
UOKiK nakazuje Biedronce zmianę praktyk. Poszkodowani klienci dostaną 150 zł
– W ramach zobowiązania do zmiany praktyk Jeronimo Martins Polska dostarczy nowe vouchery dla poszkodowanych klientów o wartości 150 złotych. Zachęcam wszystkich, którzy wzięli udział w akcji promocyjnej „Magia rabatów”, do skorzystania z rozwiązań wynikających z wydanej decyzji – dodaje Prezes UOKiK.
Ci, którzy nie wykorzystali voucherów, otrzymają bony o wartości 150 złotych. To znacząca kara finansowa dla sieci, ale także zwycięstwo dla uczciwości i poszanowania praw konsumenckich.
Biedronka zobowiązała się do powiadomienia klientów o decyzji UOKiK poprzez różne kanały komunikacji, w tym tablice ogłoszeniowe w sklepach, stronę internetową, SMS-y i media społecznościowe. Osoby, które zrezygnowały z programu lojalnościowego, mogą ubiegać się o e-kody o wartości 150 zł, kontaktując się z Biurem Obsługi Klienta.
Benefity dotyczą klientów sieci Biedronka, którzy zrobili zakupy w ramach akcji promocyjnej „Magia Rabatów” w okresie 1-3 grudnia 2022 r., otrzymali promocyjny voucher, ale go nie zrealizowali i nadal są w programie lojalnościowym sieci. Voucher będzie przyznany automatycznie na kartę Moja Biedronka w ciągu 14 dni od dnia uprawomocnienia się decyzji.
Można nim będzie zapłacić za wszystkie produkty oferowane w sklepach sieci Biedronka (z wyłączeniem napojów alkoholowych, wyrobów tytoniowych, preparatów początkowego żywienia niemowląt oraz wszelkich usług czy doładowań, w tym doładowań telefonów i kart podarunkowych) w ramach jednorazowych zakupów. Nie będzie możliwości wymiany vouchera na gotówkę.
Decyzja UOKiK w sprawie „Magii Rabatów” to ważny precedens, który pokazuje, że nieuczciwe praktyki marketingowe nie mogą być tolerowane. Firmy muszą zrozumieć, że wprowadzanie w błąd konsumentów ma swoje konsekwencje, a uczciwość i przejrzystość powinny być fundamentem każdej kampanii promocyjnej.
Dla Biedronki to gorzka lekcja, ale także szansa na odbudowanie zaufania klientów poprzez większą dbałość o transparentność i rzetelność w przyszłości.