w

Tych produktów już nie zwrócisz do sklepu. Lepiej dobrze przemyśl zakupy

Czy każdy zdaje sobie sprawę, że nie wszystko co kupione można zwrócić? Oto prawda o ograniczeniach, które mogą sprawić, że zostaniemy z niechcianym towarem.

prawo do odstąpienia od umowy zawartej na odległość
Fot. Depositphotos

Zakupy online stały się codziennością, a wraz z nimi pojawiło się prawo do zwrotu towarów bez podania żadnej przyczyny. To uprawnienie, które dla wielu konsumentów jest oczywiste, może jednak okazać się pułapką.

Uwaga na produkty spożywcze i kosmetyki – możesz stracić prawo do zwrotu

Myślisz, że możesz swobodnie testować wszystkie zakupy online? Nic bardziej mylnego! Ustawa o prawach konsumenta jasno wskazuje, że produkty „ulegające szybkiemu zepsuciu lub mające krótki termin przydatności do użycia” nie podlegają zwrotowi.

To oznacza, że kupując online świeże owoce, nabiał czy inne produkty spożywcze, musisz liczyć się z tym, że zostaną z tobą na dobre. Kosmetyki i leki również mogą stać się twoim niewygodnym nabytkiem.

Ustawa precyzuje, że prawo odstąpienia od umowy nie przysługuje konsumentowi w odniesieniu do umów, w której przedmiotem świadczenia jest towar dostarczany w zapieczętowanym opakowaniu, którego po otwarciu opakowania nie można zwrócić ze względu na ochronę zdrowia lub ze względów higienicznych, jeżeli opakowanie zostało otwarte po dostarczeniu.

Co to oznacza w praktyce? Jeśli kupisz krem do twarzy i zerwiesz plombę, możesz zapomnieć o zwrocie – nawet jeśli produkt okaże się nietrafiony! Marzysz o unikalnym produkcie stworzonym specjalnie dla ciebie?

Uważaj, bo może to być twoje ostatnie marzenie! Tak zwane „nieprefabrykaty”, czyli produkty dostosowane do indywidualnych wymagań klienta, również są wyłączone z prawa do zwrotu.

Wyobraź sobie, że zamawiasz szafę na wymiar do swojego mieszkania. Po dostawie okazuje się, że kolor nie pasuje do twojego wnętrza. Niestety, w tym przypadku prawo stoi po stronie sprzedawcy. Dlaczego? Bo taki spersonalizowany produkt trudno sprzedać komuś innemu.

Pamiętaj jednak, że diabeł tkwi w szczegółach. Nie każda drobna modyfikacja produktu automatycznie pozbawia cię prawa do zwrotu. Kluczowe jest to, czy sprzedawca może bez problemu sprzedać zwrócony towar innej osobie. Każdy przypadek jest rozpatrywany indywidualnie, co może prowadzić do sporów między klientem a sprzedawcą.

Świat zakupów online może być pełen niespodzianek i pułapek. Zanim klikniesz „Kupuję”, zastanów się dwa razy. Pamiętaj, że nieznajomość przepisów może sporo kosztować.

koronawirus pies

Koronawirus Sars-CoV-2 XEC atakuje w Polsce. Oto nowe objawy choroby

donald tusk we francji

„Krew mnie zalewa”. Tusk znowu krytykowany przez PiS. Padły ostre słowa