Najpopularniejsza sieć sklepów w Polsce wprowadza istotne zmiany w polityce opakowaniowej. Klienci muszą przygotować się na dodatkowe opłaty za niektóre plastikowe torby. Sprawdzamy, kto i w jakich sytuacjach będzie musiał zapłacić.
Rewolucja przy kasach Biedronki. Klienci zszokowani nowymi zasadami
Styczniowa wizyta w Biedronce może przynieść klientom niemałe zaskoczenie. Popularna sieć handlowa wprowadza właśnie znaczące zmiany w systemie wydawania toreb na zakupy. Część klientów będzie musiała głębiej sięgnąć do portfela, by zapakować swoje sprawunki. Kwota 25 groszy za jednorazową torbę może wydawać się niewielka, jednak dla osób robiących regularne zakupy stanowi dodatkowy, stały wydatek.
Nowe regulacje dotyczą przede wszystkim wykorzystania lekkich toreb plastikowych, potocznie zwanych „jednorazówkami”. Sieć handlowa precyzyjnie określiła, w jakich sytuacjach torby będą wydawane za darmo, a kiedy trzeba będzie za nie zapłacić. Kluczowym czynnikiem jest przeznaczenie opakowania oraz rodzaj pakowanych produktów.
Za darmo otrzymają torby tylko ci klienci, którzy będą pakować produkty sprzedawane luzem – między innymi owoce, warzywa, pieczywo czy bakalie. Dotyczy to wyłącznie toreb o grubości poniżej 15 mikrometrów. Wszystkie pozostałe sytuacje wiążą się z dodatkową opłatą.
Opłata recyklingowa uderzy po kieszeni
Największe kontrowersje budzi konieczność płacenia za torby wykorzystywane do pakowania produktów, które mają już własne opakowanie. Opłata recyklingowa w wysokości 25 groszy (20 groszy plus VAT) zostanie doliczona do rachunku przy kasie. Pieniądze te, zgodnie z zapewnieniami sieci, nie zasilą jej budżetu, lecz trafią bezpośrednio do urzędów marszałkowskich.
Wszystkie wprowadzone zmiany mają swoje źródło w przepisach unijnych, a konkretnie w dyrektywie SUP (Single Use Plastic). Polskie prawodawstwo dostosowało się do tych wymogów poprzez odpowiednie zapisy w ustawie o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi. Wysokość opłat została natomiast określona w rozporządzeniu ministra środowiska.
Warto podkreślić, że nowe regulacje nie są wynikiem samodzielnej decyzji sieci handlowej, lecz stanowią realizację prawnego obowiązku nałożonego na przedsiębiorców. Głównym celem tych działań jest ograniczenie zużycia tworzyw sztucznych i troska o środowisko naturalne.
Eksperci zauważają, że wprowadzenie opłat może skutecznie zniechęcić klientów do nadmiernego wykorzystywania plastikowych toreb. Mechanizm finansowy ma skłonić konsumentów do bardziej świadomych wyborów i korzystania z opakowań wielorazowego użytku. Podobne rozwiązania sprawdziły się już w innych krajach europejskich, prowadząc do znaczącego spadku zużycia plastiku.