Święta to nieodłączny element kalendarza każdego kraju. Niektóre z nich są powszechnie znane i obchodzone z należytym rozmachem, inne funkcjonują w świadomości społecznej jedynie marginalnie. Istnieją jednak takie dni, których status budzi wątpliwości nawet wśród osób zainteresowanych tematyką świąt i obchodów.
Dzień Mężczyzny a Dzień Chłopaka. Polacy nie wiedzą, kiedy świętować. Eksperci wskazują trzy daty
Sytuacja komplikuje się szczególnie wtedy, gdy jedno święto posiada kilka możliwych terminów obchodów. Dla jednych to powód do radości, dla innych źródło frustracji i niezrozumienia. Problem nasila się, gdy do gry wchodzą różnice między tradycjami międzynarodowymi a lokalnymi zwyczajami.
Chaos wokół dat i nazw sprawia, że wiele osób rezygnuje z celebrowania pewnych okazji. Brak jednoznaczności w kalendarzu świątecznym to jednak nie tylko polska specyfika. Problem dotyka również innych krajów, które próbują pogodzić międzynarodowe standardy z własnymi tradycjami kulturowymi i religijnymi.
Międzynarodowy Dzień Mężczyzn po raz pierwszy uczczono 19 listopada 1999 roku. Inicjatywa zrodził się w egzotycznym Trynidadzie i Tobago, małym państwie wyspiarskim na Karaibach. Przedsięwzięcie szybko zyskało poparcie Organizacji Narodów Zjednoczonych oraz grup aktywistów z różnych kontynentów – Stanów Zjednoczonych, Europy, Afryki i Azji.
Pomysłodawcy święta dążyli do stworzenia symbolicznej równowagi płci w kalendarzu obchodów. Dzień Mężczyzn miał stanowić odpowiedź na Międzynarodowy Dzień Kobiet, który od dekad cieszy się ogromną popularnością na całym globie. Obecnie to listopadowe święto obchodzone jest w ponad osiemdziesięciu krajach, a cały miesiąc zyskał miano Międzynarodowego Miesiąca Mężczyzn.
Polska idzie własną drogą z datą marcową
Cele ustanowienia tej daty są niezwykle szerokie. Obejmują zwiększenie świadomości na temat zdrowia mężczyzn i chłopców, poprawę relacji międzypłciowych oraz promowanie równości. Organizatorzy kładą również nacisk na podkreślanie pozytywnych męskich wzorców oraz docenianie wkładu mężczyzn w budowanie więzi społecznych, małżeńskich i rodzicielskich.
Pomimo międzynarodowej popularności listopadowego terminu, Polska wybrała odmienną ścieżkę. W naszym kraju niektóre organizacje forsują datę 10 marca jako właściwy dzień obchodów święta mężczyzn. Wybór nie jest przypadkowy – tego dnia Kościół katolicki wspomina Czterdziestu Męczenników z Sebasty.
Historia tych męczenników sięga 320 roku, kiedy rzymscy legioniści zostali skazani na śmierć za odmowę wyrzeczenia się chrześcijaństwa. Symbolika odwagi i męstwa doskonale wpisuje się w ideę święta. Trudno jednak oprzeć się wrażeniu, że marcowy termin, przypadający zaledwie dwa dni po popularnym Dniu Kobiet, sprawia, że obchody mężczyzn stają się jedynie dodatkiem do już ugruntowanego święta.
Problem w tym, że w Polsce to listopadowe święto praktycznie nie istnieje w świadomości społecznej. Brak tradycji sprawia, że większość Polaków w ogóle nie wie o istnieniu Międzynarodowego Dnia Mężczyzn. Marcowa data również nie zyskała szerszego uznania, pozostając inicjatywą wąskiej grupy organizacji.
Zamieszanie potęguje wrześniowy Dzień Chłopaka
Do i tak już skomplikowanej sytuacji dochodzi jeszcze jedna data – 30 września, czyli Dzień Chłopaka. To święto cieszy się w Polsce rosnącą popularnością, szczególnie wśród młodszego pokolenia. Wielu mylnie utożsamia je z Dniem Mężczyzn, tymczasem to zupełnie odrębne obchody.
Obecność trzech potencjalnych terminów w kalendarzu może wprowadzać zamęt, ale ma również swój pozytywny wymiar. Panowie w Polsce otrzymują możliwość celebrowania swoich świąt nawet trzy razy w roku. Dla partnerek to doskonała okazja do sprawienia miłych niespodzianek w różnych porach roku.
Pozostaje pytanie, czy któraś z tych dat zakorzeni się na dobre w polskiej tradycji. Międzynarodowy standard wskazuje na 19 listopada, jednak polska specyfika kulturowa i religijna może ostatecznie przechylić szalę na korzyść marcowego terminu. A może to wrześniowy Dzień Chłopaka stanie się dominującą formą celebracji męskości nad Wisłą? Przyszłość pokaże, która data zyska serca Polaków.


