Najnowsze badania UCE Research i Grupy BLIX pokazują bardzo niepokojące zjawisko, do jakiego dochodzi w polskich sklepach. Z powodu drożyzny coraz większa liczba Polaków zamierza ograniczać wydatki i zacząć oszczędzać na podstawowych produktach.
Tarcza antyinflacyjna nie działa. Drożyzna szaleje, a Polacy ograniczają wydatki
Po nowym roku wzrosło właściwie wszystko. Czynsze, prąd, gaz, ceny paliw, ogrzewania czy wody. W sklepach szaleje drożyzna, a inflacja bije rekord za rekordem. Coraz większa grupa Polaków zamierza mocno zacisnąć pasa. Takie wnioski płyną z badania UCE Research i Grupy BLIX na grupie liczącej tysiąc konsumentów.
Na pierwszy kwartał 2022 roku nawet 55 proc. społeczeństwa planuje drastycznie obciąż wydatki zakupowe. Rok temu chciało tak zrobić dużo mniej obywateli, bo około 44,8 proc. Polaków. Polski Ład, który miał zostawić Polakom w kieszeniach 17 mld zł tez nic nie dał, bo wszystkie te pieniądze zostały zjedzone przez inflację i nowe podatki.
Współautor badania, dr Krzysztof Łuczak, uważa, ze niepewność Polaków co do przyszłości narasta. Polacy w obawie przed pogorszeniem sytuacji materialnej zaczęli gromadzić oszczędności. To wprost wyraz obawy o przyszłość.
71 proc. osób zamierza oszczędzać i boi się rosnących cen
Pokaźna grupa 71 proc. respondentów zamierza oszczędzać więcej, niż do tej pory. Istnieje w nich wielka obawa o rosnące w sklepach ceny. Rok temu grupa ta stanowiła jedynie 38,7 proc. ankietowanych.
Jedna trzecia Polaków boi się nagłego pogorszenia sytuacji gospodarczej. Rok temu grupa ta stanowiłą jedynie 17,5 proc. ankietowanych osób. 16,3 proc. respondentów nie dysponuje odpowiednią poduszką finansową na wypadek nieprzewidzianych zdarzeń.
Na czym Polacy zamierzają zatem oszczędzać? Przede wszystkim chcą ograniczyć wydatki na słodycze i zbędne przekąski (nawet 2/3 respondentów). Niespełna połowa pytanych ma zamiar ograniczyć spożycie alkoholu. Około 40 proc. ukróci wydatki na kosmetyki.
Na ostatnim miejscu podium znalazły się kosmetyki (40,3 proc.). Jak sprawa ma się z podstawowymi artykułami spożywczymi? Grupa osób planująca ograniczenie wydatków na żywność urosła rok do roku z 19,5 proc. do 30,7 proc. ankietowanych.