w ,

Masz konto w mBanku? Lepiej uważaj. Możesz stracić oszczędności całego życia

Nie ma dnia, by ktoś nie tracił pieniędzy, które zgromadził na koncie przez całe swoje życie. Powodem jest najczęściej nasza naiwność. Jak nie dać się oszukać?

mbank reklamacja oszustwa
Fot. materiały prasowe

Złodzieje podszywają się pod pracowników banków, serwisów sprzedażowych lub innych instytucji finansowych lub funkcjonariuszy policji. Dzwonią z różnych numerów lub kontaktują się poprzez popularne komunikatory internetowe, pod pretekstem weryfikacji zmyślonej transakcji lub informują o rzekomej próbie wyłudzenia kredytu na Twoje dane.

Klienci mBanku na celowniku cyberprzestępców. Na co uważać?

Mogą mówić, że doszło do kradzieży Twoich danych, pieniędzy lub Twojej tożsamości, a następnie oferują pomoc w rzekomym zabezpieczeniu konta. W ramach wsparcia technicznego serwisu sprzedażowego informują o koniecznej weryfikacji użytkownika w celu pozyskania pieniędzy ze sprzedaży.

Pracownik mBanku:

  • Przy każdej rozmowie wyśle Ci mobilne potwierdzenie tożsamości pracownika – przeczytaj więcej o tym rozwiązaniu – oszuści nie mają takiej możliwości. Nie kontynuuj rozmowy, dopóki nie otrzymasz takiego potwierdzenia.
  • Nigdy nie poprosi Cię o instalację dodatkowego oprogramowania.
  • Nigdy nie poprosi Cię o podanie kodu BLIK, wykonanie przelewu lub wypłatę pieniędzy.

Nigdy:

  • Nie udostępniaj swoich danych do logowania, danych kart płatniczych, a także danych osobowych ze swoich dokumentów osobie, która się z Tobą kontaktuje pod dowolnym pretekstem.
  • Nie instaluj żadnego oprogramowania ani aplikacji na telefon do tzw. zdalnego pulpitu, gdy ktoś Cię o to prosi (np. „pracownik banku” lub „policjant”).
  • Nie zlecaj i nie potwierdzaj żadnych przelewów, gdy ktoś prosi Cię o to podczas rozmowy telefonicznej.

Zachowaj ostrożność! Złodzieje swoimi manipulacjami chcą doprowadzić do kradzieży Twoich pieniędzy!

  • Mówią, że trzeba działać szybko by uratować Twoje pieniądze. Złodzieje celowo wprowadzają element strachu i presję czasu. Liczą na to, że działając pod wpływem emocji, wykonasz kroki o które Cię proszą.
  • Jeśli sprzedajesz coś na serwisie sprzedażowym, oszuści mogą zadzwonić do Ciebie pod pretekstem wsparcia technicznego i niezbędnej weryfikacji Twojego konta, bez której nie otrzymasz wpłaty od kupującego. Gdy sprzedajemy coś, mamy mniejsze poczucie zagrożenia i nie widzimy możliwości utraty pieniędzy. Nasza czujność jest wtedy na niższym poziomie. Na to  liczą złodzieje i dlatego koncentrują się na sprzedającym. W ten sposób wyłudzają dane lub kody BLIK od ofiar.
  • Oszuści proszą o instalację dodatkowej aplikacji, która ma przywrócić bezpieczeństwo Twojego konta.  Najczęściej wykorzystują do tego takie aplikacje jak: AnyDesk, TeamViewer, czy Zoom. W rzeczywistości, taka aplikacja umożliwia zdalne przejęcie pracy nad Twoim komputerem lub telefonem. Jeśli z tego urządzenia zalogujesz się do bankowości internetowej, oszust również będzie miał do niej dostęp.
  • Proszą o przekazanie danych z Twojej karty płatniczej. Jeśli przekażesz dane karty osobie trzeciej, niesie to za sobą duże ryzyko utraty pieniędzy.
  • Proszą o podanie kodu BLIK i zatwierdzenie operacji. W ten sposób najczęściej okradają swoje ofiary. Kod BLK służy do wykonania określonej operacji, jeśli udostępnisz komuś kod BLIK a następnie autoryzujesz operacje to wyrazisz zgodę na wykonanie operacji z Twojego konta.
  • Nakłaniają do zerwania lokat wykonania przelewu pod pretekstem przelania pieniędzy na „bezpieczne konto”. Tak naprawdę, pieniądze trafiają na konta oszustów.
  • Wyłudzają dane do logowania do bankowości internetowej, a następnie pod pretekstem „anulowania wniosku kredytowego” proszą Cię o autoryzację – w rzeczywistości po wyłudzeniu danych do logowania, składają nowy wniosek o kredyt na Twoje dane i potrzebują, Twojej autoryzacji umowy.

Zawsze/ zachowaj czujność:

  • Dokładnie czytaj wszystkie powiadomienia autoryzacyjne i wiadomości SMS z banku.
  • Jeśli masz wątpliwości co do wiarygodności rozmówcy, rozłącz się i skontaktuj z instytucją, z której rzekomo dzwoni.

Jeśli przytrafi Ci się taka sytuacja, poinformuj Nas o tym. Skontaktuj się z mLinią pod numerem 42 6 300 800. Pamiętaj, że w mBanku, dzięki mobilnej autoryzacji w aplikacji masz pewność, że rozmawiasz z naszym pracownikiem.

Źródło: mBank / biuro prasowe

obowiazkowy pobór do wojska 2021 2022 wojna wojskowa komenda uzupełnień nabór wot

„Zamach stanu” i wojsko na ulicach? Rządowe Centrum Bezpieczeństwa ostrzega

wojna na ukrainie data putin

Kiedy koniec wojny na Ukrainie? Spytano o to Putina. Odpowiedź była stanowcza