3. „Wszyscy popełniamy błędy”
Normalizuj porażkę dla swojego dziecka. Błędy się zdarzają i nie oznacza to czegoś z natury negatywnego o kimkolwiek z nas. Naucz swoje dziecko, że wszyscy jesteśmy w tym razem i jak może wyjść z błędu.
Ten zwrot pomaga dziecku zrozumieć, że niepowodzenia są naturalną częścią procesu uczenia się i rozwoju, a życie nie składa się tylko z sukcesów. Buduje to w dziecku odporność psychiczną i zdolność do podejmowania ryzyka bez paraliżującego strachu przed porażką. Warto też przy tej okazji dzielić się z dzieckiem własnymi doświadczeniami związanymi z popełnianiem błędów i sposobami radzenia sobie z nimi.
4. „Stajesz się w tym coraz lepszy/a”
Mówienie tego dziecku pokazuje, że zwracasz na nie uwagę. Pomaga im to również dostrzec rozwój w sobie, swoich umiejętnościach i zdolnościach. Rozwój jest ważny dla dzieci. To stwierdzenie wspiera tzw. growth mindset (nastawienie na rozwój), czyli przekonanie, że umiejętności można rozwijać poprzez wysiłek i praktykę.
Warto przy tym zwracać uwagę na konkretne aspekty poprawy, np. „widzę, że coraz płynniej czytasz” lub „zauważyłem, że znacznie lepiej radzisz sobie z nerwami”. Takie szczegółowe obserwacje pomagają dziecku zrozumieć, że rozwój jest procesem, który nieustannie trwa.
5. „Jesteś dla mnie wyjątkowy/a”
Dziecko stale się rozwija i doświadcza nowych rzeczy i emocji wraz z wiekiem. Poświęcenie czasu na powiedzenie im, że jest dla nas wyjątkowe, daje im jasno do zrozumienia, że są ważni i mają kogoś w swoim otoczeniu, na kogo mogą liczyć.
Ten zwrot buduje w dziecku poczucie własnej wartości, które nie jest uzależnione od jego osiągnięć czy zachowania. Jest szczególnie ważne w okresach, gdy dziecko może porównywać się z rodzeństwem lub rówieśnikami.
Warto również konkretnie wskazywać, co sprawia, że dziecko jest wyjątkowe – może to być jego sposób patrzenia na świat, wrażliwość na potrzeby innych czy specyficzne zainteresowania.