19. „Co o tym sądzisz?”
Zamiast pytać dziecko, czy doświadcza określonych emocji, warto zadać bardziej ogólne pytanie, takie jak: „Jak się z tym czujesz?”. Pokazuje to dziecku, że nam zależy, a jednocześnie daje mu przestrzeń do określenia własnych emocji i wypowiedzenia się zgodnie z własnymi przemyśleniami.
To pytanie rozwija inteligencję emocjonalną i zdolność do nazywania własnych uczuć. Jest szczególnie wartościowe w sytuacjach konfliktowych lub trudnych, gdy dziecko może mieć problem z bezpośrednim wyrażeniem swoich emocji. Warto być cierpliwym i dać dziecku czas na sformułowanie odpowiedzi, nie sugerując mu gotowych rozwiązań.
20. „Zawsze cię wysłucham”
To nauczy dziecko, że jesteś przy nim. Sugeruje to, że jesteś w dobrym nastroju i masz czas na słuchanie i zrobisz to w sposób wolny od osądzania. Ta deklaracja buduje zaufanie i poczucie bezpieczeństwa emocjonalnego.
Jest szczególnie ważna w okresie dojrzewania, gdy komunikacja między rodzicami a dziećmi może być utrudniona. Warto pamiętać, że samo deklarowanie gotowości do słuchania nie wystarczy – trzeba to pokazywać poprzez aktywne słuchanie, zadawanie pytań i powstrzymywanie się od natychmiastowego dawania rad.
21. „Jestem podekscytowany/a robieniem tego z tobą!”
Dzieci często są podekscytowane, gdy widzą, że ty jesteś podekscytowany. Pokaż dziecku, że rzeczy, które są dla niego ważne, są również ważne i ekscytujące dla ciebie. To zdanie buduje wspólne pozytywne doświadczenia i wzmacnia więź rodzic-dziecko.
Warto wyrażać to podekscytowanie nie tylko słowami, ale także mową ciała i zaangażowaniem w wspólną aktywność. Dzielenie się entuzjazmem uczy dziecko, że okazywanie pozytywnych emocji jest naturalne i wartościowe.