w

Olbrzymia kara dla polskiej sieci komórkowej. Oszukiwała przez lata

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nie próżnuje. Ba, ostatnio sypie olbrzymimi karami jak z rękawa. I dobrze, bo przecież nie trzeba było oszukiwać.

kobieta telefon komórkowy

UOKiK nałożył ponad 50 mln zł kary na Polkomtel, operatora sieci telekomunikacyjnej Plus. Popularny telekom pobierał dodatkowe opłaty za oglądanie treści multimedialnych czy słuchanie radia on-line, nie wyszczególniając tego na fakturach. Co gorsza, robił to od użytkowników mających już wykupione pakiety internetowe.

Jak to się zaczęło?

Do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wpłynęło zawiadomienie od konsumenta na to, że Polkomtel dolicza mu opłaty za video streaming, mimo że miał wykupiony pakiet internetowy. Postępowanie przeciwko operatorowi zostało wszczęte pod koniec grudnia 2018 r.

W toku postępowania potwierdziliśmy, że abonenci nie mogli w pełni korzystać z pakietu, ponieważ ponosili nieuzasadnione opłaty. Wiele osób zawierając umowę było przekonanych, że będą mogli korzystać z wykupionej transmisji danych – powiedział Marek Niechciał, prezes UOKiK.

Dostęp do internetu kupujemy na innych zasadach niż do telewizji, gdzie w ramach pakietu możemy oglądać jedynie wymienione w umowie kanały. Pakiet internetowy jest wielkością zużycia danych (np. 5 GB, 20 GB, oferta bez limitu), a liczba i typ stron, które możemy przeglądać, jest nieograniczona. W jego ramach konsument powinien móc korzystać ze wszystkich rodzajów transmisji danych bez dodatkowych opłat, a przedsiębiorcy nie powinni tego ograniczać.

Warto pamiętać, że dodatkowe opłaty mogą zostać jednak przewidziane przez właścicieli płatnych serwisów np. VOD.

Działania UOKiK

Działania UOKiK dotyczą ofert: Bezpieczny internet, Nielimitowany internet oraz Pakiet non stop.

Urząd ustalił, że konsumenci nie mogli z nich w pełni korzystać, ponieważ Polkomtel od 2013 r. pobierał dodatkowe opłaty za tzw. video streaming, czyli słuchanie radia on-line, oglądanie filmów w internecie lub treści video. Było to 40 groszy za minutę transmisji.

Zdaniem urzędu, abonenci powinni mieć dostęp do wszystkich portali w ramach posiadanego pakietu. Wynika to z zasady tzw. otwartego internetu. Każdy konsument powinien móc korzystać ze wszystkich jego zasobów na równych i niedyskryminacyjnych warunkach. Gdyby wiedział, że nie będzie to możliwe, to mógłby nie zdecydować się na ofertę Polkomtelu.

Prezes UOKiK nakazał zaprzestać stosowania tej praktyki.

Plus wprowadzał klientów w błąd

Dodatkowe opłaty nie były wyszczególnione na fakturze – widniały w pozycji: Połączenia i SMS-y wykonane w kraju. Takie działanie wprowadzało konsumentów w błąd, ponieważ dopiero, gdy ktoś przeanalizował biling, orientował się, że musi zapłacić za usługi multimedialne. Praktyka ta była stosowana od 2013 r. do 2017 r. i została zaniechana.

Jaką karę nałożył UOKiK?

Prezes UOKiK stwierdził, że Polkomtel naruszył zbiorowe interesy konsumentów i nałożył karę ponad 50 634 687 zł. Spółka musi też opublikować na swojej stronie internetowej oraz w swoich mediach społecznościowych oświadczenie wraz z linkiem do rozstrzygnięcia urzędu.

Decyzja nie jest prawomocna, operator może się od niej odwołać do sądu. Każdy konsument może powołać się na decyzję UOKiK i złożyć reklamację, domagając się zwrotu opłat.

źródło: Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

energa

Uwaga! Klienci tego sprzedawcy prądu na celowniku oszustów

piłkarz koszulka spodenki

Niebywała rzecz! Klub piłkarskiej Ekstraklasy zmienił logo przez kibiców