w ,

JESTEM ZŁY!JESTEM ZŁY!

Polacy pokazali, co sądzą o mediach publicznych. Ciekawa sytuacja

Abonament radiowo-telewizyjny od lat budzi wielkie emocje. Dane za 2019 rok pokazują jednak dosadnie, co Polacy myślą o tej opłacie.

abonament radiowo-telewizyjny

Jak informują wirtualnemedia.pl, w 2019 roku Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji przekazała do spółek publicznej radiofonii i telewizji wpływy abonamentowe rzędu 650 mln zł. Były niższe o 91,5 mln zł w porównaniu do 2018 roku.

Abonament radiowo-telewizyjny

Przypomnijmy, że w Polsce istnieje ustawowy obowiązek płacenia abonamentu. Opłaty abonamentowe pobiera się za używanie odbiorników radiofonicznych i telewizyjnych. Pieniądze zbierane są w celu „umożliwienia realizacji misji publicznej przez jednostki publicznej radiofonii i telewizji”.

Obowiązek uiszczania opłaty abonamentowej powstaje z pierwszym dniem miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano rejestracji odbiornika radiofonicznego lub telewizyjnego.

Rejestracji odbiorników rtv dokonuje się w placówkach pocztowych operatora wyznaczonego. Jest nim Poczta Polska, a rejestracji dokonuje się w terminie 14 dni od dnia wejścia w ich posiadanie. Poczta zajmuje się także pobieraniem opłat.

Abonament radiowo-telewizyjny. Zdecydowany spadek wpływów z tytułu tej opłaty

Następnie dane na temat ściągalności abonamentu spółka przekazuje KRRiT, która rozdziela środki zebrane przez Pocztę Polską pomiędzy nadawców publicznych: Telewizję Polską, Polskie Radio i ośrodki regionalne PR.

W sprawozdaniu z działalności za 2018 rok KRRiT podawała, że rozdzieliła ponad 1 414 544 tys. zł. W tej kwocie znajduje się 741 514 tys. zł z zebranych przez Pocztę Polską z wpływów abonamentowych, oraz 673 030 tys. zł z tytułu rekompensaty utraconych wpływów w latach 2010-2017 roku (w związku ze zwolnieniem z abonamentu wybranych grup społecznych).

Jak wynika z informacji portalu Wirtualnemedia.pl, wpływy z opłat abonamentowych za 2019 rok przekazane przez Pocztę Polską wyniosły tym razem 691,1 mln zł (są to dane bez rekompensaty).

Natomiast wpływy z opłat abonamentowych przekazane spółkom mediów publicznych wyniosły 650 mln zł. Nadwyżka ponad prognozę z zeszłego roku wyniosła 41,1 mln zł. Wpływy te były więc niższe o 91,5 mln zł w porównaniu do 2018 roku, gdyż wyniosły wtedy 741,5 mln zł.

Z abonamentu w 2019 roku przekazano ogółem 650 mln zł. Z tego TVP otrzymała 331,4 mln zł, Polskie Radio – 159,3 mln zł, a spółki rozgłośni regionalnych – 159,3 mln zł.

Nadawcy publiczni otrzymali również rekompensatę (za utracone wpływy z tytułu zwolnienia wybranych grup społecznych z obowiązku płacenia abonamentu) – skarbowe papiery wartościowe o wartości 1,26 mld zł. Abonament oraz rekompensata w 65 proc. pokryły koszty realizacji misji publicznej. Z tego 1,127 mld zł otrzymała TVP, 60 mln zł – Polskie Radio, a 72,7 mln zł – spółki regionalne Polskiego Radia.

Kasa dla mediów publicznych zaklepana

Przypomnijmy, że niedawno Sejm rękami posłów partii rządzącej odrzucił niedawną uchwałę Senatu blokującą gigantyczne środki dla TVP. Chodzi o 2 mld zł w ramach rekompensaty. Pieniądze te mają zasypać dziurę powstałą przez utracone wpływy z abonamentu RTV.

Poprawki Senatu odrzucono głosami 232 posłów (1 poseł ponad wymaganą większość). Za blokadą środków dla TVP było z kolei 220 posłów. W trakcie debaty nie brakowało gorzkich słów i porównań. Joanna Scheuring-Wielgus (Koalicja Obywatelska) podczas przemówienia z mównicy wyliczyła między innymi, ile za 2 mld zł można kupić pomp insulinowych dla chorych na cukrzycę pacjentów.

restrukturyzacja banku pekao

Państwowy bank szykuje duże zwolnienia. Ile osób straci pracę?

zenek martyniuk najgorszy film

„Zenek” najgorszym filmem roku? Wszystko na to wskazuje