Centrum Badania Opinii Społecznej ujawnił właśnie najnowsze wyniki swoich analiz dotyczących tego, skąd Polacy czerpią informacje o wydarzeniach w Polsce i na świecie. Choć internet jest bez wątpienia ważnym medium, to mimo wszystko telewizja jest wciąż na pierwszym miejscu. Nie wiadomo jednak, jak długo taka sytuacja potrwa.
Skąd Polacy czerpią informacje o Polsce i świecie? Nowe badania CBOS
Jak wynika z najnowszych analiz CBOS, internet jako źródło informacji o świecie bardzo szybko goni telewizję i nie jest wykluczone, że już w najbliższym czasie stanie się źródłem numer jeden. Skąd Polacy czerpią informacje? Jak się okazuje, wiele zależy od wieku odbiorców przekazów medialnych.
Eksperci CBOS-u postanowili zapytać ankietowanych o to, skąd czerpią informacje o bieżących wydarzeniach nie tylko w naszym kraju, ale też na całym świecie. Ku zdziwieniu wielu ekspertów zajmujących się mediami okazało się, że Polacy wciąż stawiają na telewizję, która jednak dość szybko traci na rzecz internetu. Mimo wszystko na telewizję jako główne źródło doniesień postawiło aż 49 proc. ankietowanych.
Spore znaczenie ma jednak wiek osób biorących w ankiecie. Jak wynika z badań, grupa wiekowa od 18 do 44 roku życia stawia jednak na wieści z internetu. Internet jest jednak na drugim miejscu po telewizji jeśli chodzi o medium, z którego czerpiemy informacje.
Młodzi ludzie stawiają przede wszystkim na media społecznościowe
Telewizja i Internet zdecydowanie zdystansowały inne źródła informacji. Internet jest najczęściej wskazywanym źródłem informacji o bieżących wydarzeniach z kraju i ze świata wśród osób w wieku 18-44 lata, a w grupie wiekowej 45+ na pierwsze miejsce wysuwa się telewizja. pic.twitter.com/x29hxcX9YV
— CBOS (@CBOS_Info) June 5, 2023
Telewizja dominuje wśród Polaków w wieku od 45 lat w górę. Analitycy CBOS-u wyjaśniają to tym, że seniorzy wciąż stawiają na tradycyjny przekaz płynący ze szklanego ekranu. Złe wieści dotyczą z kolei prasy, czyli gazet i czasopism. Tylko 1 proc. osób ankietowanych przez CBOS wskazało tego typu media jako źródło informacji.
Im młodsi ludzie, tym jednak media społecznościowe są głównym źródłem informacji – wynika z kolei z badania IBRiS sprzed kilku miesięcy. Dla osób w przedziale wiekowym od 18 do 29 lat social media wybiera niemal 60 proc. ankietowanych. Z kolei dla seniorów (osoby powyżej 60 roku życia) social media jako źródło informacji są mniej kluczowe.
Warto przypomnieć, że jeszcze w 2016 roku telewizja była głównym źródłem informacji o Polsce i świecie dla 1/3 Polaków. Sytuacja ta jednak zmienia się z roku na rok ze względu na silny rozwój mediów cyfrowych.