Polska Grupa Lotnicza, do której należą Polskie Linie Lotnicze LOT, chce przejąć niemieckie linie lotnicze Condor Airlines – możemy przeczytać w serwisie money.pl. Transakcję mają sfinansować PKO Bank Polski, Bank Pekao i PZU.
Wartość transakcji nie jest znana, ale według informacji money.pl w pierwszym etapie może sięgnąć milarda złotych. Co za kwota! Termin składania ofert upływa 17 stycznia.
Polskie konsorcjum z pewnością nie jest jednak jedynym podmiotem zainteresowanym zakupem Condor Airlines. Już wcześniej media informowały o innych chętnych na zakup, w tym amerykańskim funduszu inwestycyjnym. Do walki podobno stanie także Lufthansa.
Nie ma co się temu dziwić. Niemiecki rynek lotniczy jest bardzo atrakcyjny i daje wielkie możliwości rozwoju. Nie można zapomnieć także o atrakcyjnych slotach na najbardziej zatłoczonych lotniskach, na których ciężko uruchomić jest nowe połączenia.
W przypadku przejęcia byłaby to druga zagraniczna firma, która znajdzie się pod władaniem Polaków. W 2016 roku LOT kupił bowiem udziały w estońskiej Nordice. A jeszcze kilka lat temu poważnie rozważano prywatyzację największych polskich linii lotniczych. Prezydent Bronisław Komorowski podpisał nawet ustawę umożliwiającą sprzedaż większościowego pakietu akcji PLL LOT.
Condor Airlines – co to za linie lotnicze?
Condor to jedne z największych na świecie czarterowych linii lotniczych. Należały do upadłego we wrześniu 2019 roku biura turystycznego Thomas Cook. Posiadają 35 samolotów Airbusa i Boeinga. Loty odbywają się na wszystkie kontynenty poza Australią, a roczną liczbę pasażerów szacuje się na 7 milionów. Najważniejsze jest jednak co innego – Condor ma 380 mln euro pożyczki pomostowej od rządu federalnego Niemiec i władz kraju związkowego Hesja.
Polska Grupa Lotnicza – co to za podmiot?
Polska Grupa Lotnicza to największe przedsiębiorstwo lotnicze w Polsce. Kapitał zakładowy spółki wynosi 2,5 miliarda złotych. Zadaniem PGL jest konsolidacja sektora lotniczego w Polsce
Spółka zarządza PLL LOT, ale także LOT Aircraft Maintenance Services (obsługa techniczna samolotów), LS Airport Services (obsługa naziemna samolotów na Lotnisku Chopina) oraz LS Technics (obsługa liniowa i bazowa oraz szkolenia). Prezesem spółki jest Rafał Milczarski, prezes LOT-u.