KODO, wprowadzona w 2010 r. wyjątkowa filozofia projektowania Mazdy (Dusza Ruchu), jest siłą napędową wielokrotnie nagradzanej stylistyki aktualnej gamy modelowej Mazdy. Potwierdzają to choćby zebrane w ostatnim czasie nagrody – Red Dot i World Car Awards za wzornictwo Mazdy3 i Red Dot zarówno dla Mazdy MX-30, jak i dla Mazdy CX-30.
KODO, czyli Dusza Ruchu
Satysfakcja czerpana z rozwijania kluczowej dla Mazdy koncepcji zrównoważonego rozwoju Zoom-Zoom 2030. To długoterminowa wizja rozwoju marki czyni ze stylistyki Kodo kluczowy atut. W czym? W dążeniu do ciągłego doskonalenia marki i podnoszenia rangi wzornictwa do poziomu sztuki.
Podczas gdy niektóre założenia projektowe pozostają fundamentalne dla stylistyki Kodo, jej stałą ewolucję doskonale odzwierciedla naturalnie progresywna stylistyka Mazdy 3 i CX-30 oraz najnowszej MX-30. Jo Stenuit, Dyrektor Designu w Mazda Europe wyjaśnia:
– Pierwsze dostępne na rynku samochody elektryczne zostały zaprojektowane w bardzo futurystycznym, czasami niemal kosmicznym stylu. Przypuszczam, że miało to na celu uświadomienie ludziom, że te modele mają elektryczny układ napędowy. Jednak w miarę jak elektryczny napęd staje się coraz bardziej popularny, ten rodzaj futurystycznego wzornictwa nie jest już potrzebny.
– W przypadku MX-30 wyrażamy drugi etap stylistyki Kodo w bardziej użyteczny sposób; nie w oparciu o nowatorską wartość samego elektrycznego układu napędowego. Bardziej w oparciu o wartość, którą samochód, jako całość, przyniesie klientom. Jednakże, chociaż sam design jest inną interpretacją stylistyki Kodo, nadal koncentrujemy się na odbiciach refleksów światła na powierzchni nadwozia. W pewnym sensie MX-30 jest eksperymentem mającym na celu przyjrzenie się granicom Kodo i być może w przyszłości będzie mieć wpływ na ewolucję tej filozofii – twierdzi Jo Stenuit.
Nowe aspekty wzornictwa, czyli Mazda 3 i CX-30
Mazda MX-30 eksploruje nowe aspekty wzornictwa Kodo. Mazda 3 i CX-30 bazuje na obecnych sukcesach stylistyki projektowania marki, zachowując witalność Kodo. Jednocześnie dąży do zwiększenia prestiżu stylizacji poprzez elegancję i czystość minimalistycznej estetyki.Ta eliminuje wszystkie zbędne detale.
Istnieją trzy kluczowe elementy wzornictwa Mazdy. Japończycy nazywają je: Yohaku lub Ma: piękno pustej przestrzeni, Sori: krągłości pełne wyważonej dyskrecji oraz Utsuroi – gra światła i cienia.
Inspirowane esencją tradycyjnej sztuki japońskiej i pięknem przestrzeni między obiektami, fundamenty przyszłej elegancji Mazdy stanowią dynamiczne proporcje, klasyczna sylwetka i artystyczna gra światłem, która opiera się na wyjątkowym, ręcznym modelowaniu praktykowanym zarówno przez projektantów, jak i mistrzów sztuki modelowania.
Idealna równowaga pomiędzy napięciem, siłą i ciągle zmieniającymi się refleksami światła na muskularnej linii ramiennej, eleganckich krzywiznach i płynnie wklęsłych powierzchniach najnowszej generacji wzornictwa Mazdy została osiągnięta tylko dzięki setkom godzin żmudnego modelowania w glinie i nakładania kolejnych warstw materiału.
Kontrolowana witalność. Mazda jako dzieło sztuki
Stworzenie takiej kontrolowanej witalności – formy jednocześnie pięknej, jak i przemyślanie prostej – wymaga ogromnego nakładu czasu, dyscypliny i kunsztu. Ma to jednak zasadnicze znaczenie dla wyjątkowej japońskiej elegancji, jaką cechuje się wizja wzornictwa Mazdy następnej generacji. W niej doświadczenie właścicieli wzbogacono o postrzeganie samochodu jako dzieła sztuki.
Z premierą każdego nowego modelu Mazdy zobaczymy nowe elementy wzornictwa Kodo, tak jak w przypadku MX-30. Z czasem będą one ewoluować, kreując jedne z najpiękniejszych współczesnych samochodów drogowych.
– Samochody przyszłości będą nadal rozwijały stylistykę projektowania Kodo – podsumowuje Jo Stenuit. MX-30, Mazda3 i CX-30 pomagają w kształtowaniu przyszłych projektów, podobnie jak modele koncepcyjne RX-Vision i Vision Coupe. Projektowanie jest wieczną ewolucją, zespoły designerów na całym świecie pracują nad tym codziennie i nieustannie udoskonalają, redefiniują i tworzą nowe wizje samochodów