in

Ruszyli w teren i pukają do drzwi. Byli już widziani między innymi w Gdańsku

Rosnąca liczba osób posiadających adres do doręczeń elektronicznych sprawia, że papierowych decyzji będzie z roku na rok coraz mniej. Pierwsi kontrolerzy ruszyli w teren.

podatek od nieruchomości 2025 zmiany
Fot. Depositphotos

Gdańscy urzędnicy po raz ostatni zapukają do drzwi mieszkańców z decyzjami podatkowymi. Ta wyjątkowa forma doręczeń, praktykowana od 16 lat, wkrótce przejdzie do historii. Coraz więcej gdańszczan wybiera komunikację elektroniczną.

Koniec epoki papierowych decyzji. Gdańscy urzędnicy po raz ostatni ruszają w miasto

Nadchodzi koniec pewnej ery w Gdańsku. Ponad sto tysięcy mieszkańców miasta otrzyma w najbliższych dniach decyzje podatkowe dostarczone osobiście przez urzędników miejskich. To już szesnasta, ale prawdopodobnie ostatnia taka akcja w historii miasta.

Tym razem dokumenty dotyczące podatku od nieruchomości trafią do gdańszczan w wyjątkowych okolicznościach – wszystko wskazuje na to, że to pożegnanie z tradycyjną formą doręczeń. Tegoroczna akcja doręczania dokumentów potrwa do 1 lutego. Urzędnicy będą odwiedzać mieszkańców codziennie, również w soboty, między godziną 9 a 20.

Paulina Chełmińska z gdańskiego magistratu podkreśla, że bezpośrednie dostarczanie pism przez pracowników urzędu zawsze przynosiło znakomite rezultaty. „Skuteczność doręczeń sięga ponad 90 procent, a koszty są niższe niż w przypadku usług pocztowych” – wyjaśnia przedstawicielka magistratu.

Jednak przyszłość należy do rozwiązań cyfrowych. Już w tym roku ponad 30 tysięcy gdańskich podatników otrzyma decyzje w formie elektronicznej. Mieszkańcy coraz chętniej korzystają z nowoczesnych metod regulowania zobowiązań – czy to przez aplikację mObywatel, miejską stronę internetową, czy opłatomaty w Zespołach Obsługi Mieszkańców.

Zasady doręczeń i terminy płatności w 2025 roku

Doręczyciele nie pobierają żadnych opłat – ich jedynym zadaniem jest przekazanie dokumentów. W razie nieobecności adresata, przesyłkę może odebrać dorosły domownik lub sąsiad, zobowiązując się do jej przekazania właściwej osobie. Dla bezpieczeństwa mieszkańców, każdy doręczyciel posiada legitymację służbową, którą można poprosić o okazanie.

Dokumenty, których nie uda się dostarczyć do początku lutego, zostaną wysłane pocztą jako przesyłki polecone. Osoby fizyczne mają możliwość regulowania podatku od nieruchomości w czterech ratach – do 15 marca, maja, września i listopada. Wyjątek stanowią kwoty nieprzekraczające 100 złotych – te należy uregulować jednorazowo do 15 marca.

Inne zasady dotyczą podmiotów gospodarczych, takich jak spółki z o.o. czy akcyjne. Te zobowiązane są do comiesięcznych wpłat, proporcjonalnych do okresu podatkowego. Standardowym terminem jest 15. dzień każdego miesiąca, z wyjątkiem stycznia, kiedy płatność można uregulować do końca miesiąca.

Tradycyjna forma doręczeń, mimo swojej wysokiej skuteczności, powoli ustępuje miejsca cyfryzacji. Rosnąca liczba osób posiadających adres do doręczeń elektronicznych sprawia, że papierowych decyzji będzie z roku na rok coraz mniej. Ta zmiana symbolizuje kolejny krok w procesie modernizacji administracji publicznej i dostosowywania jej do potrzeb współczesnego społeczeństwa.

z ostatniej chwili

PILNE. Nastąpiło nagłe pogorszenie stanu zdrowia Franciszka

airbnb urząd skarbowy

Trzymasz gotówkę w domu? Sprawdź, czy czeka cię kontrola skarbówki