w

Dakar 2021. Toyota Hilux i Land Cruiser w pustynnym maratonie

Samochody ze znaczkiem Toyoty od lat uchodzą za synonim trwałości i niezawodności nawet w starciu z ekstremalnymi pustynnymi wyzwaniami.

dakar 2021 toyota hilux land cruiser pustynia rajd
Fot. Toyota

Dakar 2021 ruszył. Aż 27 Hiluxów i Land Cruiserów mierzy się z piaskami pustyni. To najtrudniejsza impreza cross-country w motorsportowym kalendarzu i sprawdzian wytrzymałości nie tylko dla maszyn, ale i zawodników. Samochody ze znaczkiem Toyoty od lat uchodzą za synonim trwałości i niezawodności nawet w starciu z ekstremalnymi pustynnymi wyzwaniami.

Dakar 2021 wystartował. 27 Hiluxów i Land Cruiserów w piaskach pustyni

Rajd Dakar 2021 wystartował 3 stycznia z Dżuddy w Arabii Saudyjskiej. Cała trasa liczy niemal osiem tysięcy kilometrów, a zawodnicy rywalizują na 12 etapach, z których każdy liczy kilkaset kilometrów.

Tegoroczny Rajd Dakar to kamieniste bezdroża, piaszczyste wydmy, palące słońce, ale też chłodne poranki. Do tego wszechobecny kurz i niesamowite tempo pracy, które pozostawia niewiele czasu na sen. To impreza dla prawdziwych twardzieli. Przetrwać pomoże na pewno niezawodna maszyna. Dlatego nie dziwi, że aż 18 zawodników z grupy T1 postawiło na Toyoty

Dakarowe Hiluxy z wyglądu przypominają swojego cywilnego odpowiednika, ale to de facto maszyny prototypowe. Silnik V8, 400 KM mocy, która trafia na wszystkie cztery koła, lekka konstrukcja, niesamowicie wydajne zawieszenie i zero zbędnego wyposażenia – to przepis na auto, które od 2012 roku niemal nie schodzi z podium Rajdu Dakar.

Fabryczny zespół Toyota Gazoo Racing wystawia w tym roku cztery takie auta, a liderem zespołu jest Nasser Al-Attiyah pilotowany przez Mathieu Baumela, czyli zwycięzcy ostatniej południowoamerykańskiej edycji. W zespole są też doświadczeni Giniel de Villiers oraz Alex Haro, a także duety Shameer Variawa/Dennis Murphy i Henk Lategan/Brett Cummings, które zbierają doświadczenie.

Na Toyotę Hilux postawił też najlepszy polski zawodnik w rajdach terenowych, Kuba Przygoński. Pilotowany przez Timo Gottschalka kierowca korzysta z auta w identycznej specyfikacji jak kierowcy fabryczni. W 2020 roku pokazał, że szybko „dogadał się” z Hiluxem. Przygoński w 2019 roku był czwartym zawodnikiem Rajdu Dakar i nie ukrywa, że w 2021 roku celuje w podium. Za przygotowanie większości Hiluxów na Rajd Dakar odpowiada belgijski zespół Overdrive Racing.

Land Cruiser ósmy raz z rzędu?

Toyota także od lat to synonim sukcesu w grupie T2, czyli wśród aut produkcyjnych. Takie pojazdy konstrukcyjnie niewiele się różnią od wersji, które są dostępne w salonach.

Samochód ma pełne wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa wymagane przez organizatorów oraz dodatkowo wzmocnione elementy narażone na zniszczenie. Sukces w grupie T2 to nie tylko potwierdzenie umiejętności kierowcy i pilota, ale też dowód na dobrą robotę producenta.

W 2021 roku aż pięć Land Cruiserów jedzie po sukces w grupie T2. Dwa wystawia zespół TLC Toyota Auto Body, czyli prawdziwi liderzy tej rywalizacji. Reprezentanci tej zasłużonej ekipy wygrali siedem ostatnich edycji Rajdu Dakar i apetyt na zwycięstwo numer osiem jest ogromny.

Tym bardziej, że dla modelu Land Cruiser rok 2021 jest wyjątkowy – auto obchodzi swoje 70. urodziny. Faworytami do końcowego triumfu są Akira Miura i jego pilot Laurent Lichtleuchter, a drugą załogę tworzą Ronald Basso i Jean-Michel Polato. Oba duety mają do dyspozycji Land Cruisery z silnikiem V8 o mocy 300 KM i stałym napędem na cztery koła.

Klasycznym Land Cruiserem przez wydmy

Rajd Dakar to impreza iście legendarna. Jej historię zbudowały 42. poprzednie edycje rozgrywane zarówno w Afryce i Ameryce Południowej. Organizatorzy bardzo dbają o historię i tradycję, a od tego roku szczególnie nawiązują do pionierów z afrykańskich tras, którzy mierzyli się z rajdem w czasach, gdy zmierzał do stolicy Senegalu.

Wyrazem tego jest Dakar Classic, czyli rozgrywany równolegle z główną imprezą rajd dla pojazdów, które uczestniczyły w tym terenowym maratonie przed 2000 rokiem.

To szansa na powrót samochodów, które pisały historię Rajdu Dakar, a dla kibiców gratka, by znów zobaczyć najbardziej pamiętne konstrukcje. Wśród 24 załóg, które tworzą przede wszystkim pasjonaci klasyków, możemy podziwiać 5 ekip w Toyotach Land Cruiser. Najciekawsze to dwa modele HDJ 80.

Hiszpan Juan Roura Iglesias z pilotem Oscarem Gonçalvesem Gómezem nawiązują swoim startem do jazdy Jacky’ego Ickxa w 1997 roku. Były kierowca F1, sześciokrotny triumfator 24-godzinnego wyścigu w Le Mans i zwycięzca Rajdu Dakar z 1983 roku wystartował ze swoją córką Mariną.

Odrobinę starszym Land Cruiserem jadą Alberto Garcia Merino i jego brat Julian. To auto, które w 1993 roku mierzyło się z trasą przez Mauretanię.

Rajd Dakar potrwa do 15 stycznia. Metę zaplanowano w mieście Dżudda, czyli w tym samym miejscu, w którym 3 stycznia zawodnicy rozpoczęli rywalizację.

pandemia zdrowie psychiczne polaków kondycja psychiczna 2020 koronawirus depresja zaburzenia psychiczne

Pandemia dobija Polaków. Tak źle z naszą kondycją psychiczną nie było

e-skierowania od 8 stycznia zmiany podstawa prawna rehabilitacja sanatorium

Od 8 stycznia duże zmiany! Obowiązkowe i dotyczą każdego Polaka