in

Ogromny błąd Trzaskowskiego podczas debaty. Będzie stanowcza interwencja UODO

Kampania prezydencka nabiera temperatury, a wraz z nią pojawiają się coraz poważniejsze kontrowersje. Najnowsza z nich związana jest z ochroną danych osobowych osoby związaje z aferą Nawrockiego.

koperta trzaskowskiego dla nawrockiego
Fot. YouTube / TVP Info

Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych zapowiada wszczęcie postępowania z urzędu wobec obu głównych kandydatów na prezydenta. Sprawa dotyczy ujawnienia danych osobowych tego samego obywatela zarówno przez Rafała Trzaskowskiego, jak i Karola Nawrockiego.

UODO reaguje na skandal z danymi osobowymi w kampanii prezydenckiej

Kampania prezydencka nabiera temperatury, a wraz z nią pojawiają się coraz poważniejsze kontrowersje. Najnowsza z nich związana jest z ochroną danych osobowych zwykłego obywatela, które zostały upublicznione przez dwóch czołowych kandydatów na najwyższy urząd w państwie. Sytuacja ta wywołała natychmiastową reakcję Urzędu Ochrony Danych Osobowych, który zamierza przyjrzeć się sprawie z najwyższą uwagą.

Według informacji podanych przez UODO, we wtorek kandydat Koalicji Obywatelskiej w mediach społecznościowych opublikował zdjęcie kartki przekazanej przeciwnikowi podczas telewizyjnej debaty. Na fotografii widoczne były szczegółowe informacje dotyczące Domu Pomocy Społecznej oraz kompletne dane osobowe pana Jerzego – mężczyzny, od którego Karol Nawrocki kupił mieszkanie. Co istotne, nie był to pierwszy przypadek ujawnienia tych danych w przestrzeni publicznej.

Podwójne naruszenie przepisów RODO

Urząd Ochrony Danych Osobowych poinformował oficjalnie, że podejmie z urzędu sprawę ujawnienia danych osobowych przez Rafała Trzaskowskiego. Równocześnie analogiczne działania zostaną podjęte wobec Karola Nawrockiego, który wcześniej podczas wywiadu wideo dla Bogdana Rymanowskiego ujawnił nie tylko imię i nazwisko, ale także adres przebywania tej samej osoby.

Zdaniem Prezesa UODO, choć same ujawnione dane nie należą do kategorii szczególnie wrażliwych, to jednak dodatkowe informacje kontekstowe oraz ogromne zainteresowanie mediów tradycyjnych i elektronicznych sprawiło, że sytuacja życiowa tego obywatela stała się powszechnie znana. Urząd uznał to za okoliczności wyjątkowe, które uzasadniają podjęcie sprawy przeciwko obu kandydatom na urząd Prezydenta RP.

Jak wynika z komunikatu, działania UODO nie ograniczą się wyłącznie do dwóch głównych uczestników wyścigu prezydenckiego. Postępowania zostaną wszczęte również wobec innych polityków Prawa i Sprawiedliwości: Pawła Szafernakera, Andrzeja Śliwki oraz Przemysława Czarnka, którzy także mogli naruszyć przepisy dotyczące ochrony danych osobowych.

Standardy wyższe dla osób publicznych

Obecna sytuacja nie jest pierwszą interwencją UODO związaną z trwającą kampanią wyborczą. Wcześniej urząd wystosował specjalne oświadczenie adresowane do polityków, przypominające o konieczności przestrzegania zasad ochrony danych osobowych nawet w gorącym okresie przedwyborczym.

Prezes Mirosław Wróblewski zaapelował do wszystkich kandydatów i ich komitetów wyborczych o szczególną dbałość o prywatność obywateli podczas zabiegania o głosy wyborców. W komunikacie podkreślono, że bycie osobą publiczną, zwłaszcza politykiem uczestniczącym w wyborach prezydenckich, nie tylko nie zwalnia z przestrzegania przepisów, ale wręcz nakłada dodatkową odpowiedzialność.

„Od polityków należy oczekiwać najwyższych standardów i dawania dobrych przykładów w obszarze ochrony danych osobowych” – podkreślono w stanowisku UODO. Takie podejście wskazuje na rosnącą wagę, jaką instytucje państwowe przykładają do kwestii prywatności obywateli, nawet w kontekście najważniejszych procesów demokratycznych.

Incydent ten wprowadza do kampanii prezydenckiej nowy, problematyczny element, stawiając pytania o granice wykorzystywania informacji o osobach prywatnych w politycznej rywalizacji. Nadchodzące dni pokażą, jak sprawę potraktują sami zainteresowani kandydaci oraz jak daleko posunie się UODO w egzekwowaniu przepisów dotyczących ochrony danych osobowych.

nask co to za firma

Rosja już miesza wyborach? NASK o podejrzanych reklamach za setki tysięcy złotych

tusk kongres programowy tvp

Donald Tusk ogłosił nowy plan. Wyda na to 13 mld zł. „Podjąłem decyzję”