w ,

Jaki jest średni przebieg auta ciężarowego po 3 latach?

Wiele źródeł w Polsce bezrefleksyjnie przytacza amerykańskie statystyki, według których ciężarówka robi rocznie jakieś 15 tysięcy mil.

auto ciężarowe przebieg po 3 latach

Przebieg to dla wielu osób jedno z podstawowych kryteriów, które jest brane pod uwagę przy wyborze używanego auta. Ile może mieć na liczniku po trzech latach auto ciężarowe? Okazuje się, że udzielenie jakiejś jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie wcale nie jest łatwe.

Jakich widełek można się spodziewać?

Wiele źródeł w Polsce bezrefleksyjnie przytacza amerykańskie statystyki, według których ciężarówka robi rocznie jakieś 15 tysięcy mil. Być może taki wynik ma sens w Kalifornii, ale jak na europejskie standardy to jest wręcz śmieszne, bo oznaczałoby, że w ciągu trzech lat na liczniku przybywa tylko 75 tysięcy kilometrów. Wiele aut osobowych ma dużo wyższe wskazania drogomierza.

Krótki rzut oka w ogłoszenia na europejskich portalach ujawnia, że trzyletnie auta ciężarowe i dostawcze mogą mieć na licznikach nawet nieco ponad 800 tysięcy kilometrów. I to jest już dużo bardziej realistyczny scenariusz.

Nie stanowi problemu znalezienie egzemplarzy z przebiegiem rzędu 500-700 tysięcy po trzech latach, ale są i takie perełki, które mają nieco ponad 200. Oczywiście są i niższe wskazania, ale tutaj raporty z carvertical.com mogą już częściej wskazywać problemy ze stanem licznika. Oczywiście, że takie samochody będą się czasem trafiały, ale to naprawdę rzadkie przypadki.

Od czego będzie zależał przebieg aut dostawczych i ciężarowych?

Spory rozrzut w wynikach należy jakoś uzasadnić. Powodów rozbieżności może być kilka. Przede wszystkim, samochody, które pokonują tylko krótkie trasy, nie będą miały maksymalnych przebiegów, ponieważ relatywnie dużo czasu spędzą na rozładunku i załadunku, szczególnie jeśli będzie to na przykład ciągnik, który wozi głównie kontenery morskie (rozpakowanie takiego czasem zajmuje do 8 godzin).

Trasy międzynarodowe w zespołach 2-osobowych to już zupełnie co innego. Auto może pracować wiele godzin bez przerwy. Załadunek i rozładunek w ujęciu czasu całej trasy zajmują tylko marginalną ilość czasu. Jeśli auto jest w ten sposób wykorzystywane przez 3 lata, to nastukanie trzech czwartych miliona kilometrów nie jest wielkim osiągnięciem.

Trudno oczywiście będzie ocenić, jak samochód był wykorzystywany, ale pomóc w tym może czy to nalepka winietowa, czy rozkodowanie wyposażenia na bestvin.pl – niektóre auta są po prostu stworzone z myślą o długich trasach, inne niekoniecznie.

Czy jest się czego bać przy wysokich przebiegach?

Dla auta ciężarowego milion kilometrów nie jest gigantycznym osiągnięciem. Trzeba się co prawda liczyć, że przy takim stanie licznika pojawią się już pewne usterki. Jednak dla większości silników taki przebieg nie oznacza poważnego obciążenia. Trochę inaczej rzecz ma się w przypadku aut dostawczych, które mają mniejsze, słabsze pod względem mocy i konstrukcji silniki.

POLECAMY:
Piesi w Polsce w niebezpieczeństwie! Niepokojące doniesienia

Diesel co prawda nadal będzie miał wytrzymałość, która powinna czasem sięgnąć miliona kilometrów, ale to jednak nie jest silnik ciężarowy i warto byłoby zachować dużo większą ostrożność, szczególnie że spora część floty dostawczaków nie jest nawet w połowie tak dobrze utrzymana jak floty aut ciężarowych.

Generalnie, jak w każdym przypadku, sam przebieg to za mało, żeby podjąć ostateczną decyzję. Może on stanowić ważną wskazówkę zakupową. Zresztą w ocenie przebiegu absolutnie nie należy ograniczać się do spojrzenia na drogomierz. Zwyczajna ocena stopnia zużycia i raport z historii pojazdu będą często znacznie silniejszymi argumentami.

Co myślisz?

krzysztof krawczyk nie żyje stan zdrowia koronawirus niepokojące informacje covid

Krzysztof Krawczyk nie żyje. Miał 74 lata. Ostatnie słowa artysty przed śmiercią

właściciele psów kary mandaty 10 kwietnia rozporządzenie 500 zł 250 zł

Polacy znów złapią się za portfele. Wysokie kary za… spacery z psem