Obok pisania artykułów marketing szeptany jest jedną z najpopularniejszych form content marketingu. Ma na celu promocję oferty danej firmy w nienachalny i mało inwazyjny sposób. Czym jeszcze charakteryzuje się marketing szeptany? Co to i jakie pełni funkcje?
Co to jest marketing szeptany? To nie tylko pisanie artykułów
Content marketing kojarzony jest głownie z pisaniem artykułów sponsorowanych, eksperckich, poradnikowych czy treści pod SEO. Wszystkie formy mają na celu zainteresowanie czytelnika ofertą firmy, zwiększenie zaangażowania oraz przekazanie wartościowych treści.
Artykuły opublikowane na blogach czy w mediach społecznościowych mają z kolei zachęcić odbiorców do interakcji. Podobną funkcję pełnią treści tworzone na potrzeby marketingu szeptanego. Jednak w ostatnim przypadku marketer nie promuje wprost oferty firmy, ale subtelnie zachęca do dyskusji.
Jest to bardzo uniwersalne narzędzie marketingowe, które daje możliwość promocji niemalże wszystkich produktów czy usług marki. Fenomen marketingu szeptanego polega na tym, że konsumenci ufają rekomendacjom klientów czy liderów opinii – czyli innych użytkowników, a nie przekazom bezpośrednio od marki. Na czym jeszcze polega siła marketingu szeptanego i jakie korzyści przynosi markom?
Na czym polega marketing szeptany?
Nie tylko pisanie artykułów jest świetnym sposobem na promocję oferty firmy. Marketing szeptany pełni podobną funkcję, jednak w bardziej subtelny i na pozór spontaniczny sposób. Dzięki niemu firmy budują pozytywny wizerunek, wzbudzają zaciekawienie odbiorców i zachęcają do zapoznania się z ofertą.
Szeptankę można prowadzić w mediach społecznościowych, na forach, blogach czy w porównywarkach produktów. Wykorzystując ten format, można promować np. nową kolekcję sklepu, wydarzenia, webinary, ofertę produktową i wiele innych. Przykładowo, firma kosmetyczna chce zaprezentować klientom nowe produkty do twarzy
Marketerzy z agencji content marketingowej rozpoczynają dyskusję na ten temat w wybranym kanale, np. na forum internetowym. W pierwszej kolejności proszą o polecenie kosmetyków do twarzy zgodnie z potrzebami skóry. Następnie delikatnie sugerują, że dany produkt sprawdza się w przypadku konkretnego typu cery i zachęcają do dyskusji na ten temat.
Na czym polega marketing szeptany? Przykład
Innym przykładem promocji produktu jest powszechnie stosowany w social mediach product seeding. W tym przypadku agencje marketingowe angażują w kampanie znanych influencerów, którzy kreują trendy. Influencer otrzymuje promowany produkt, testuje i zachęca odbiorców, by wypowiedzieli się na jego temat.
Zarówno dzięki klasycznej szeptance, jak product seedingowi można dotrzeć z przekazem do ściśle wyselekcjonowanej grupy odbiorców, zainteresowanych danym tematem, i zachęcić ich do interakcji z marką.