w ,

JESTEM ZŁY!JESTEM ZŁY!

Polacy pokazali, co sądzą o mediach publicznych. Ciekawa sytuacja

Abonament radiowo-telewizyjny od lat budzi wielkie emocje. Dane za 2019 rok pokazują jednak dosadnie, co Polacy myślą o tej opłacie.

abonament radiowo-telewizyjny

Jak informują wirtualnemedia.pl, w 2019 roku Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji przekazała do spółek publicznej radiofonii i telewizji wpływy abonamentowe rzędu 650 mln zł. Były niższe o 91,5 mln zł w porównaniu do 2018 roku.

Abonament radiowo-telewizyjny

Przypomnijmy, że w Polsce istnieje ustawowy obowiązek płacenia abonamentu. Opłaty abonamentowe pobiera się za używanie odbiorników radiofonicznych i telewizyjnych. Pieniądze zbierane są w celu „umożliwienia realizacji misji publicznej przez jednostki publicznej radiofonii i telewizji”.

Obowiązek uiszczania opłaty abonamentowej powstaje z pierwszym dniem miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano rejestracji odbiornika radiofonicznego lub telewizyjnego.

Rejestracji odbiorników rtv dokonuje się w placówkach pocztowych operatora wyznaczonego. Jest nim Poczta Polska, a rejestracji dokonuje się w terminie 14 dni od dnia wejścia w ich posiadanie. Poczta zajmuje się także pobieraniem opłat.

Abonament radiowo-telewizyjny. Zdecydowany spadek wpływów z tytułu tej opłaty

Następnie dane na temat ściągalności abonamentu spółka przekazuje KRRiT, która rozdziela środki zebrane przez Pocztę Polską pomiędzy nadawców publicznych: Telewizję Polską, Polskie Radio i ośrodki regionalne PR.

W sprawozdaniu z działalności za 2018 rok KRRiT podawała, że rozdzieliła ponad 1 414 544 tys. zł. W tej kwocie znajduje się 741 514 tys. zł z zebranych przez Pocztę Polską z wpływów abonamentowych, oraz 673 030 tys. zł z tytułu rekompensaty utraconych wpływów w latach 2010-2017 roku (w związku ze zwolnieniem z abonamentu wybranych grup społecznych).

POLECAMY:
Ogromne zmiany w DVB-T. Będzie trzeba kupić nowy telewizor?

Jak wynika z informacji portalu Wirtualnemedia.pl, wpływy z opłat abonamentowych za 2019 rok przekazane przez Pocztę Polską wyniosły tym razem 691,1 mln zł (są to dane bez rekompensaty). Natomiast wpływy z opłat abonamentowych przekazane spółkom mediów publicznych wyniosły 650 mln zł. Nadwyżka ponad prognozę z zeszłego roku wyniosła 41,1 mln zł. Wpływy te były więc niższe o 91,5 mln zł w porównaniu do 2018 roku, gdyż wyniosły wtedy 741,5 mln zł.

Z abonamentu w 2019 roku przekazano ogółem 650 mln zł. Z tego TVP otrzymała 331,4 mln zł, Polskie Radio – 159,3 mln zł, a spółki rozgłośni regionalnych – 159,3 mln zł.

Nadawcy publiczni otrzymali również rekompensatę (za utracone wpływy z tytułu zwolnienia wybranych grup społecznych z obowiązku płacenia abonamentu) – skarbowe papiery wartościowe o wartości 1,26 mld zł. Abonament oraz rekompensata w 65 proc. pokryły koszty realizacji misji publicznej. Z tego 1,127 mld zł otrzymała TVP, 60 mln zł – Polskie Radio, a 72,7 mln zł – spółki regionalne Polskiego Radia.

Kasa dla mediów publicznych zaklepana

Przypomnijmy, że niedawno Sejm rękami posłów partii rządzącej odrzucił niedawną uchwałę Senatu blokującą gigantyczne środki dla TVP. Chodzi o 2 mld zł w ramach rekompensaty. Pieniądze te mają zasypać dziurę powstałą przez utracone wpływy z abonamentu RTV.

Poprawki Senatu odrzucono głosami 232 posłów (1 poseł ponad wymaganą większość). Za blokadą środków dla TVP było z kolei 220 posłów. W trakcie debaty nie brakowało gorzkich słów i porównań. Joanna Scheuring-Wielgus (Koalicja Obywatelska) podczas przemówienia z mównicy wyliczyła między innymi, ile za 2 mld zł można kupić pomp insulinowych dla chorych na cukrzycę pacjentów.

źródło: wirtualnemedia.pl

Zobacz także:

restrukturyzacja banku pekao

Państwowy bank szykuje duże zwolnienia. Ile osób straci pracę?

zenek martyniuk najgorszy film

„Zenek” najgorszym filmem roku? Wszystko na to wskazuje